Bukan mudah menjadi suami kerana tanggungjawab yang digalas oleh
suami adalah sangat besar terutama dalam bab tanggungjawab mereka
terhadap isteri mereka dan anak-anak perempuan mereka. Bagi memudahkan
kefahaman, tulisan ringkas ini akan fokus kepada isu lelaki dayus yang
dimaksudkan oleh Nabi s.a.w tidak akan masuk syurga.
Nabi s.a.w bersabda:
ثلاثة لا ينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمترجلة، والديوث. رواه أحمد والنسائي
Ertinya: Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada
bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat: Si penderhaka kepada
ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus.
(H.R. Ahmad dan An-Nasaie; Albani mengesahkannya Sahih : Ghayatul Maram,
no. 278)
Dalam sebuah hadith lain pula:
ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ – تَبَارَكَ وَتَعَالَى – عليهم الجنةَ :
مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذي يُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ .
رواه أحمد والنسائي .
Ertinya: Tiga yang telah Allah haramkan baginya syurga: Orang yang
ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan si dayus yang membiarkan
maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya. (H.R. Ahmad)
Malah banyak lagi hadith-hadith yang membawa makna yang hampir dengan
dua hadith ini. Secara ringkasnya, apakah dan siapakah lelaki dayus?
Erti Dayus
Dayus telah disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadith yang lain iaitu:
1. Sabda Nabi s.a.w:
وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث
والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد
عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله
Ertinya: Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah
s.a.w bersabda: Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu
si dayus, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak.
Lalu sahabat berkata: Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang
ketagih arak, tetapi apakah itu dayus? Bersabda Nabi s.a.w: Iaitu orang
yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya
(isteri dan anak-anaknya). (H.R. At-Thabrani; Majma az-Zawaid, 4/327 dan
rawinya adalah thiqat)
Dari hadith di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus
adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil
endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah
sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang
dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain.
2. Pernah juga diriwayatkan dalam hadith lain, soalan yang sama dari sahabat tentang siapakah dayus, lalu jawab Nabi:-
قالوا يا رسول الله وما الديوث قال من يقر السوء في أهله
Ertinya: Apakah dayus itu wahai Rasulullah? Jawab Nabi: Iaitu
seseorang (lelaki) yang membiarkan kejahatan (zina, buka aurat, bergaul
bebas) dilakukan oleh ahlinya (isteri dan keluarganya)
Penerangan Ulama Tentang Lelaki Dayus
Jika kita melihat tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah dayus, ia adalah seperti berikut:
هو الذي لا يغار على أهله
Ertinya: Seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman)
terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya) (An-Nihayah,2/147 ; Lisan
al-Arab, 2/150)
Imam Al-‘Aini pula berkata: Cemburu lawannya dayus. (Umdatul Qari, 18/228)
Berkata pula An-Nuhas:
قال النحاس هو أن يحمي الرجل زوجته وغيرها من قرابته ويمنع أن يدخل عليهن أو يراهن غير ذي محرم
Ertinya: Cemburu (iaitu lawan kepada dayus) adalah seorang lelaki itu
melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat
(auratnya) oleh lelaki bukan mahram. (Tuhfatul Ahwazi, 9/357)
Disebut dalam kitab Faidhul Qadir:
فكأن الديوث ذلل حتى رأى المنكر بأهله فلا يغيره
Ertinya: Seolah-olah takrif dayus itu membawa erti kehinaan (kepada
si lelaki) sehingga apabila ia melihat kemungkaran (dilakukan) oleh
isteri dan ahli keluarganya ia tidak mengubahnya. (Faidhul Qadir, 3/327)
Imam Az-Zahabi pula berkata:
فمن كان يظن بأهله الفاحشة ويتغافل لمحبته فيها فهو دون من يعرس عليها ولا خير فيمن لا غيرة فيه
Ertinya: Dayus adalah sesiapa yang menyangka (atau mendapat tanda)
bahawa isterinya melakukan perkara keji (seperti zina) maka ia
mengabaikannya kerana cintanya kepada isterinya, maka tiada kebaikan
untuknya dan tanda tiada kecemburuan (yang diperlukan oleh Islam) dalam
dirinya. (Al-Kabair, 1/62)
Imam Ibn Qayyim pula berkata:
قال ابن القيم وذكر الديوث في هذا وما قبله يدل على أن أصل الدين الغيرة
من لا غيرة له لا دين له فالغيرة تحمي القلب فتحمى له الجوارح فترفع السوء
والفواحش وعدمها يميت القلب فتموت الجوارح فلا يبقى عندها دفع البتة
Ertinya: Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil
berat (protective) atau kecemburuan (terhadap ahli keluarga), dan
barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam
dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota
sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan
mati maka matilah juga sensitiviti anggota (terhadap perkara haram),
sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan
menghindarkannya sama sekali.
Dayus Adalah Dosa Besar
Ulama’ Islam juga bersetuju untuk mengkategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar:
لَعَنَ اللَّهُ الدَّيُّوثَ ( وَاللَّعْنُ مِنْ عَلَامَاتِ الْكَبِيرَةِ فَلِهَذَا وَجَبَ الْفِرَاقُ وَحَرُمَتْ الْعِشْرَةُ)
Ertinya: Allah telah melaknat lelaki dayus (laknat bermakna ia adalah
dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya
dan diharamkan bergaul dengannya) (Matalib uli nuha, 5/320)
Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi
ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal
kedayusan lelaki ini. Petikan ini pula menunjukkan lebih dahsyatnya
takrifan para ulama tentang erti dayus dan istilah yang hampir dengannya
:
والقواد عند العامة السمسار في الزنى
Ertinya: Al-Qawwad (salah satu istilah yang disama ertikan dengan
dayus) di sisi umum ulama adalah broker kepada zina. (Manar as-sabil,
2/340 , rawdhatul tolibin, 8/186)
Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya:
الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة
Ertinya: Dayus, iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan
oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu (atau ingin
bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan
tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat.
(Al-kabair, 1/45)
Cemburu Dituntut Islam & Jangan Marah
Ada isteri yang menyalahkan suami kerana terlalu cemburu, benar
cemburu buta memang menyusahkan, memang dalam hal suami yang bertanya
isteri itu dan ini menyiasat, saya nasihatkan agar isteri janganlah
memarahi suami anda yang melakukan tindakan demikian dan jangan juga
merasakan kecil hati sambil membuat kesimpulan bahawa suami tidak
percaya kepada diri anda. Kerap berlaku, suami akan segera disalah erti
sebagai ‘tidak mempunyai kepercayaan’ kepada isteri.
Sebenarnya, kita perlu memahami bahawa ia adalah satu tuntutan dalam
Islam dan menunjukkan anda sedang memiliki suami yang bertanggungjawab
dan sedang subur imannya.
Selain itu, bergembiralah sang suami yang memperolehi isteri solehah
kerana suami tidak lagi sukar untuk mengelakkan dirinya dari terjerumus
dalam lembah kedayusan. Ini kerana tanpa sebarang campur tangan dan
nasihat dari sang suami, isteri sudah pandai menjaga aurat, maruah dan
dirinya.
Nabi s.a.w bersabda:
من سعادة ابن آدم المرأة الصالحة
Ertinya: Dari tanda kebahagian anak Adam adalah memperolehi wanita solehah (isteri dan anak). (H.R. Ahmad, no. 1445, 1/168)
Memang amat beruntung, malangnya tidak mudah memperolehi isteri
solehah di zaman kehancuran ini, sebagaimana sukarnya mencari suami yang
tidak dayus. Sejak dulu, agak banyak juga email dari pelbagai golongan
muda menyebut tentang keterlanjuran mereka secara ‘ringan’ dan ‘berat’,
mereka ingin mengetahui cara bertaubat.
‘Ringan-ringan’ Sebelum Kahwin
Jika
seorang bapa mengetahui ‘ringan-ringan’ anak dan membiarkannya, ia
dayus. Ingin ditegaskan, seorang wanita dan lelaki yang telah
‘ringan-ringan’ atau ‘terlanjur’ sebelum kahwin di ketika bercinta,
tanpa taubat yang sangat serius, rumahtangga mereka pasti goyah.
Kemungkinan besar apabila telah berumahtangga, si suami atau isteri ini
akan terjebak juga dengan ‘ringan-ringan’ dengan orang lain pula.
Hanya dengan taubat nasuha dapat menghalangkan aktiviti mungkar itu
dari melepasi alam rumahtangga mereka. Seterusnya, ia akan merebak pula
kepada anak-anak mereka, ini kerana benih ‘ringan-ringan’ dan
‘terlanjur’ ini akan terus merebak kepada zuriat mereka. Awas!!
Dalam hal ini, semua suami dan ayah perlu bertindak bagi mengelakkan
diri mereka jatuh dalam dayus. Jagalah zuriat anda. Suami juga patut
sekali sekala menyemak handphone isteri, beg isteri dan lain-lain untuk
memastikan tiada yang diragui. Mungkin ada isteri yang curang ini dapat
menyembunyikan dosanya, tetapi sepandai-pandai tupai melompat akhirnya
akan tertangkap jua.
Pasti akan ada wanita yang kata, “Habis, kami ini tak payah check
suami kami ke ustaz?” Jawabnya, perlu juga, cuma topic sekarang ni
sedang menceritakan tanggungjawab suami. Maka perlulah fokus kepada
tugas suami dulu.
Cemburu seorang suami dan ayah adalah wajib bagi mereka demi menjaga maruah dan kehormatan isteri dan anak-anaknya.
Diriwayatkan bagaimana satu peristiwa di zaman Nabi:
قَالَ سَعْدُ بْنُ عُبَادَةَ : لَوْ رَأَيْتُ رَجُلاً مَعَ امْرَأَتِي
لَضَرَبْتُهُ بِالسّيْفِ غَيْرُ مُصْفِحٍ عَنْهُ ، فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ
اللّهِ صلى الله عليه على آله وسلم فَقَالَ : أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ
سَعْدٍ ؟ فَوَ الله لأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ ، وَالله أَغْيَرُ مِنّي ،
مِنْ أَجْلِ غَيْرَةِ الله حَرّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا
بَطَن.
Ertinya: Berkata Ubadah bin Somit r.a: Jika aku nampak ada lelaki
yang sibuk bersama isteriku, nescaya akan ku pukulnya dengan pedangku,
maka disampaikan kepada Nabi akan kata-kata Sa’ad tadi, lalu Nabi s.a.w
bersabda : Adakah kamu kagum dengan sifat cemburu (untuk agama) yang
dipunyai oleh Sa’ad? Demi Allah, aku lebih kuat cemburu (ambil endah dan
benci demi agama) berbandingnya, malah Allah lebih cemburu dariku,
kerana kecemburuan Allah itulah maka diharamkan setiap perkara keji yang
ternyata dan tersembunyi. (H.R. Bukhari dan Muslim)
Lihat betapa Allah dan RasulNya inginkan para suami dan ayah
mempunyai sifat protective kepada ahli keluarga dari melakukan sebarang
perkara keji dan mungkar, khasnya zina.
Bila Lelaki menjadi Dayus?
Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila:
1. Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh
lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.
2. Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui
bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat
dan siapa yang menghantar.
3. Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya
terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan
sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.
4. Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.
5. Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘sporting’ yang memahami.
6. Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.
7. Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor,
gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan
kepada jutaan manusia bukan mahram.
8. Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan
dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata.
Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan? Tidak sama
sekali.
9. Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.
10. Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain
tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari
lemas dan yang sepertinya.
11. Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.
12. Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor
lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor
wanita.
13. Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.
14. Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.
Terlalu banyak lagi jika ingin coretkan di sini. Kedayusan ini hanya
akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri
atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku
secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit ‘dayus’
kepada dirinya.
Mungkin kita akan berkata dalam hati: “Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku.”
Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong
dalam salah satu yang disebut tadi. Awas wahai lelaki beriman, jangan
kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini. Wahai para isteri
dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda,
janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori dayus yang tiada ruang
untuk ke syurga Allah s.w.t. Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah
dirimu dan keluargamu dari api neraka.
Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan
keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi s.a.w bersabda:
من قتل دون أهله فهو شهيد
Ertinya: Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli
keluarganya, maka ia adalah mati syahid. (H.R. Ahmad; sahih menurut
Syeikh Syuaib Arnout)